Životna mudrost u Izr 3
Izr 3 pripada pod naslov 1,1 gdje se definira cijela knjiga kao Salomonove mudre izreke. Izrečene su kao očinska pouka. Tekst Izr 3 formalno je istaknut zazivom בני "sine moj" koji se više puta ponavlja. Gdje se nalazi? (v1.11.21)
Triput je upotrijebljen u c1, dok se u c2 nalazi samo u 2,1. Tako je c3 nova cjelina zato što započinje jednako kao 2,1, između nema novog početka i zato što se poziv "sine moj" 3x opetuje kao i u 1,8.10.15. S c4 započinje nova cjelina kako se vidi u 4,1. Kome se otac obraća, prvi put u knjizi? Djeci. I glagol i imenica jesu u množini.
U tekstu Izr 3 možemo razlikovati dijelove
koji su sročeni
u dijaloškoj formi (ti): v1–11.21–31, od onih koji su opisnog karaktera
(3. jd.) v12–20.32–35.
Ovo je poglavlje ključan tekst za shvaćanje
biblijske mudrosti jer se ovdje govori o mudrosti (חכמה
hokma): u v13 čovjekovoj i
U Izr 3,13–15
ističe se da je mudrost vrjednija od bogatstva. Tko je slično
u molitvi postupio (usp. 1 Kr 3,9.11)? Salomon
Mudrost se ne tiče samo nečega
površnoga nego je pitanju čovjekov život, riječ o životu i smrti. To
pokazuju:
v2.16 ארך
ימים ’orćk jamîm –
produljiti dane, dug život (KS) v6.17[2x] דרך derek – put
dug život (Šarić)
v18 עץ
חיים ‘es hajjîm – životno
drvo (KS); stablo života (Šarić) v22 חיים hajjîm – život
Drvo života, slika ljudske čežnje za vječnim životom, nalazi se jednako kao i drvo spoznaje dobra i zla posred vrta Gospodnjeg (Post 2,9), a nakon grijeha bit će zapriječen prilaz do njega (Post 3,22.24). Već SZ naznačuje rješenje jer se u Izr 3 pojavljuje isti motiv i dobiva svoju definiciju: Drvo života jest mudrost (Izr 3,18). Ovo je važan prijelaz za motiv koji će se u Otkrivenju, na kraju Biblije, rascvasti i razbujati do punine. U opisu novog Jeruzalema nalazi se drvo života, zapravo cijeli drvored, koji raste i s ove i s one strane rijeke. Donosi plod svaki mjesec, a čak mu je i lišće ljekovito (Otk 22,2).
Biblijska mudrost o kojoj je ovdje riječ ne odnosi se samo na duhovni i misaoni, unutarumski svijet, nego na konkretne stvarnosti ljudskog života. Gdje se to vidi? (upisati redak!)
zdravlje |
suživot |
imanje |
שׁר
šor tijelo v8 |
חן
hen ugled (KS), milost (Š.) v4 |
אסם
žitnica v10 |
עצם
‘ćsćm kost (KS), udovi (Š.) v8 |
כבוד
kabôd čast v16 |
יקב
kaca v10 |
Socijalni
zahtjevi mudrosti nalaze se u nizu od 5 zabrana koje u v27–31 počinju s
"ne/nemoj". Pozitivno ih možemo ovako formulirati:
1. pomozi
potrebnome 2. priteci u pomoć odmah
3. stvaraj pozitivne planove za bližnjega 4.
podiži parnicu s razlogom
5. kloni se nasilja
Mudrost ima i svoje praktične psihološke učinke. Što mudrost donosi za duševni život?
שׁלום šalom (2x) |
sreća |
v17a milina |
v2 spokojstvo (KS), sreća (Š.) |
v13 blažen (KS), blagoslovljen (Š.) |
v23 siguran hod |
v17b spokoj (KS), sreća (Š.) |
v18 sretan |
v24 miran san |
|
|
v25 sloboda od straha |
S kime se
izjednačuju mudraci, a kome su suprotstavljeni u v33–35?
mudraci (v35) |
bezumnici (v35) |
v32 ישׁרים
pravedni (KS), pobožni
(Šarić) – pošteni |
v32 נלוז
pokvarenjaci (KS), bezbožnik (Šarić) – zastranjivač, perverznjak |
v33 צדיקים pravednici |
v33 רשׁע
bezbožnik – zlotvor |
v34 ענויםponizni |
v34 לצים podsmjevači
– podrugljivci |
(07.01.2009.) 13.01.10. doc.dr.sc.
Niko Bilić SJ