7. vazmena nedjelja (god B): Dj 1,15-17.20a.20c-26; 1 Iv 4,11-16; Iv 17,11b-19
Poslušajte:
Na sedmu vazmenu nedjelju živimo u onom osobitom, najosjetljivijem i najdelikatnijem razdoblju crkvene godine. U četvrtak smo proslavili Spasovo. Gospodin je otišao, dovršivši svoju zemaljsku misiju. Vratio se u krilo Očevo. Isusovi učenici nalaze se u onakvim prilikama kakve će obilježavati nas – Crkvu tijekom vjekova, sve do u ovo treće tisućljeće. Prvo čitanje iz Djela apostolskih potvrđuje da je riječ o novoj fazi jer je “Gospodin Isus uzet od njih” (Dj 1,21). Više ne hodi ovom zemljom. A mi zajedno s njima ostajemo jednodušno postojani u molitvi s Isusovom Majkom Marijom (Dj 1,14). Još nije počelo doba samostalnosti, ali samo što nije. Doći će Duh Sveti!
Isus u molitvi
Evanđelje po Ivanu (Iv 17,11-19), koje slušamo na ovu posljednju, 7. vazmenu nedjelju, otkriva nam puno značenje koje ima Euharistija – vrhunska molitva. Primljeni smo u samo središte Isusova razgovora s Ocem. Otvara nam se i uzima nas k sebi molitva Sina upućena Ocu. Nakon Uskrsa apostoli raspoznaju što se to zbivalo prije Isusove muke, koju tada uopće nisu mogli pojmiti. Sve dublje razumiju – i mi s njima – Kristove riječi od prije.
Samo su dvije izravne Isusove molbe Ocu nebeskom u ovom odlomku. Prva je: “Čuvaj ih!” (17,11). Tako Gospodin moli za svoje, i ponavlja: “tražim da ih čuvaš od zloga” (17,15), baš kao što ćemo mi sve do danas moliti Oca našega: “Izbavi nas!” (Mt 6,13). Druga je molba: “Posveti ih!” (Iv 17,17). Isus moli da Otac njegove učenike posveti u istini. Sam obrazlaže prijeku potrebu ovih molbi: “Bio sam s njima” veli Gospodin u molitvi (17,12). I pridodaje “sada idem k tebi” (13), upozoravajući na ovo osobito razdoblje u kojem će se apostoli naći poslije Uzašašća. Počinje devetnica za Duhove.
Gospodin se moli, a tako će se poslije i apostoli – slušamo u Djelima apostolskim – moliti “Gospodinu, poznavatelju svih srdaca” (Dj 1,24s). Tako i mi činimo danas. Naša papa Franjo poveo nas je u svibanjski molitveni maraton. Evo nas nasred Marijina mjeseca s krunicom bez granica u kojemu je i naše Međugorje izravno uključeno kao jedno od svjetskih molitvenih sjedišta.
Pogled na smrt
Velebna pošast s novom bolešću, koja je kao i toliko puta u ljudskoj povijesti, naglo odnijela mnoštvo života, učinila je da nam smrt opet bude vrlo blizu i da smo svjesni njezine veličine. Zadivljuje pogled čovjeka Isusa koji, neposredno prije nego će biti izdajnički uhićen, za svoju muku i smrt kaže da je to njegov povratak k Ocu. Bit će odveden na mučenje i prema unaprijed donesenoj odluci smaknut, ali on veli: “Oče sveti, idem k tebi” (Iv 17,11.13). Jedino na takvoj pozadini možemo razumjeti da on u tim trenutcima govori o “svojoj radosti” (Iv 17,13). Jedino to obrazlaže zašto se mi na svetu misu, u kojoj se Gospodin za žrtvu prinosi, okupljamo u radosti.
Zašto se Isus moli? Dok je još u svijetu, on riječi svoje molitve upućuje Ocu zato da njegova radost bude u nama, i da ta njegova radost u nama bude savršena, potpuna (Iv 17,12). Tako nam je još jasnije zašto je papa Franjo službu Kristova namjesnika započeo pismom o radosti Evanđelja.
Snaga Euharistije
Kada u prvom čitanju iz Djela apostolskih čitamo da su se sabrali na jednome, na istome mjestu (Dj 1,15), onda znamo da takav jezik u Novom zavjetu naznačuje okupljanje na Euharistiju. Euharistija je izvor i osnovica onoga jedinstva za koje Isus na početku moli: “da budu jedno kao mi” (Iv 17,11b). U Euharistiji se među nama ostvaruje povezanost koja vlada između Isusa i nebeskoga Oca.
Kad idemo na misu i mi smo pribrojeni onima koje Gospodin odabire (Dj 1,26). Dio smo Kristove zajednice, imamo usud u svetom služenju kao apostoli (Dj 1,17.25). Iz toga izvora ljubimo jedni druge (1 Iv 4,11.12), ispovijedamo da je Isus Sin Božji (1 Iv 4,15) pa, premda je Isus otišao, Bog ostaje u nama (1 Iv 4,12.15). Imamo Petra koji nam kao voditelj progovara, a mi smo međusobno braća (2x ἀδελφοί 1 Dj 1,15.16), kako veli Petar. Štoviše, jedni pred drugima mi smo ljubljeni (1 Iv 4,11), kako još jače Ivan kaže.
Danas, kad u Europi s tugom gledamo kako je oskudan broj vjernih koji idu u crkvu, silna nam je utjeha čuti da ih Petar oko sebe ima svega 120 duša. “Ne boj se malo stado!” (Lk 12,32) vrijedi za tu prvu Crkvu koja je gotovo sav svijet u imenu Isusovu ujedinila, imenu koje mu je Otac dao (Iv 17,11s) i živi već 2000 godina. Isto ohrabrenje Gospodnje: “Ne boj se malo stado!” vrijedi i danas.
Isus iskreno govori kako je svojima dao Očevu riječ (Iv 17,14), riječ koja je istina (17,17). A nakana mu je da budu posvećeni u istini (17,19). Odmah razumijemo: dao nam je samoga sebe, jer on je Riječ (Iv 1,1), on je Istina (Iv 14,6). Tako nam je još jasniji najdirljiviji dio Isusove molitve u kojemu kaže da samoga sebe posvećuje za nas (Iv 17,19). Još jednom očituje kako to on gleda na gorku muku i križ koji prije uskrsnuća dolaze. Njegova otkupiteljska smrt i uskrsnuće to je njegova posveta za nas.
Isus i svijet
Je li u Gospodinovoj molitvi najvažnije i za nas najživotnije što toliko puta spominje “svijet”? Ide k Ocu, a ove riječi govori u svijetu sa svrhom da učenici imaju njegovu radost u sebi (Iv 17,13). Svijet ih je zamrzio jer su primili riječ koju im je Isus dao (Iv 17,14). Dvaput Isus ističe kako se izravno povezao s nama jer nismo od svijeta, kao što ni on nije od svijeta (Iv 17,14.16). S njim smo povezani i tako što nas on šalje u taj svijet, baš kao što je Otac njega poslao (Iv 17,18). On je Očev pra-apostol u svijetu, a sve nas postavlja za svoje apostole.
Neprijateljski svijet mrzi i predstavlja težinu života, brojne patnje i dovoljno zla svakoga dana (usp. Mt 6,34). Ali već iz Isusova razgovora s Nikodemom znamo da je Bog toliko ljubio svijet da je svojega jedinorođenca dao (Iv 3,16). U drugom čitanju iz Prve Ivanove poslanice upravo to čitamo da je Otac poslao sina kao Spasitelja svijeta (1 Iv 4,14). Kristov učenik ne živi u bajci iz mašte, nije izbačen u zamišljene duhovne visine, nego je baš u svijetu jer ga je Gospodin u svijet poslao (Iv 17,18), kao što je sam u svijetu bio. Bilo da svijet promatramo u užem smislu, negativno, kao neprijatelja ljudi i Boga, bilo da ga promatramo daleko šire kao Božji stvoreni svijet, kao naš životni okoliš koji svojim postupanjem možemo poljuljati, Isus je Spasitelj.
On se u molitvi prisjeća kako je čuvao svoje učenike, bio im je uspješan štit, tako da nijedan od njih ne ode u propast. Sad to isto traži od Oca. Ali izrijekom se vraća i na onoga koji se svrstao pod stijeg propasti. Pritom ističe istinitost Svetoga pisma koje se ispunja (“da se Pismo ispuni” Iv 17,12). Na isti način će i Petar (“da se ispuni Pismo” Dj 1,16), kao pravi učenik svojega Učitelja, pred okupljenima prepoznati kako Duh Sveti govori preko Davida i navest će kao mjerodavni autoritet riječi Pisma (Dj 1,20).
Juda, Jakovljev sin, u davnim je početcima prema uzviku radosne majke dobio ime hvale Gospodinove (יהוה + ידה “Ovaj put hvalit ću Gospodina” Post 29,35) i tako tijekom povijesti obilježava sav sveti ostatak u Judeji. Međutim, umjesto da odaje priznanje Bogu, novozavjetni je Juda, prema svjedočanstvu apostola Petra, preuzeo najstrašniju ulogu kao vođa onih koji uhvatiše Isusa (Dj 1,16). Naša je sloboda – ljudska sloboda – velik dar, ali i silan zadatak.
Apostolski izbori
U našoj su domovini Hrvatskoj upravo na ovu 7. vazmenu nedjelju, nedjelju prije Duhova, izbori. Stoga je potpuno pogođeno što slušamo izvještaj o izboru Matije, apostola, kojemu smo, evo, u petak proslavili blagdan. Petar je jasan. Traži se onaj koji je među njima, u Crkvi, uz Krista, i to cijelo vrijeme (Dj 15,21) – čovjek koji je doživio Krstiteljevo krštenje i sve ono što je Isus činio za života, u svojoj muci i nakon uskrsnuća. Traže onoga koji ima to živo iskustvo “da nas je Bog ljubio” (1 Iv 4,11), koji je “upoznao tu ljubav i povjerovao joj” (4,16). Samo onaj tko je promatrao i svjedoči da je Otac poslao Sina kao Spasitelja (4,14) može biti Kristov apostol, može preuzeti tu ključnu zadaću da bude svjedok njegova uskrsnuća (Dj 1,22).
Kako izići na izbore? Baš kao apostoli! Pomolit ću se i po savjesti zaokružiti onoga na koga pada Božja kocka (Dj 1,26). Kršćanski političar ni zbog svojega vlastohleplja ni zbog svoje stranke ne upada u spletku, laž i lukavu glumu, nego stvara i gradi. Hoćeš li biti kršćanski političar, čuvaj se istočnoga grijeha da javno širiš podjelu u svom narodu, isprazno nadmetanje i ružno podmetanje, posebice prema onima s kojima pristupaš k istom Gospodnjem stolu! Tko je taj koji traži suradnju, njeguje Kristovu ljubav u Hrvatskoj – mudro, hitro, marljivo? Zna da Judine škude donose pustoš (Dj 1,20) i da su ga odvele na njegovo mjesto (Dj 1,25). Naš glas zaslužuje onaj koji je primio Riječ Kristovu, koji je životom i djelima posvećen u istini, koji će se, poput Krista Učitelja, za nas posvetiti.
Niko Bilić, SJ